Tietoa festivaalista

Arvoisa kuulijani ja festivaaliyleisö,

Mielessäni oli parisen vuotta ”jäytänyt” ajatus perustaa Helsinkiin uusi improvisoidun ja sävelletyn musiikin rajapintoja luotaava festivaali. En ottanut aluksi ajatustani kovinkaan vakavasti mutta taka-alalla asia kiinnosti kovin, vaikka en päästänytkään sitä varsinaisesti konkreettiseen tajuntaani asti – jos näin voi sanoa…

Miten kaikki sitten sai alkunsa?…Tapasimme Norjalaisen rumpalin, Paal Nilssen–Loven kanssa Kerava Jazzfestivaalilla, Suomessa 2009. Keskustelujemme jälkeen huomasimme, että jaamme paljon yhteisiä musikaalisia visioita ei ainoastaan muusikkoina, vaan myöskin konsertti- ja jopa tapahtumajärjestäjinä. Yhteisissä keskusteluissamme kävi ilmi ettei tätä nykyä eikä viime vuosina norjalaisten ja suomalaisten muusikoiden välillä ole ollut ollenkaan säännöllistä yhteistyötä tai yhteisiä projekteja. Historia osoittaa kuitenkin että vahvaa yhteistyötä maiden välillä on tapahtunut 70-luvulla esim. sellaisten muusikoiden tahoilta kuten Arild Andersen, Edvard Vesala, Juhani Altonen, Jorma Tapio, Karl Seglem ja Raoul Björkenheim.

Tästä johtopäätöksenä päädyimme katsomaan mitkä olisivat nämä mahdollisuudet tänä päivänä. Suunnittelimme yhteisen projektin, jossa olisi taiteilijoita molemmista maista, ja joka toteuttaisiin molempien maiden pääkaupungeissa. Silloin kaksi piuhaa yhdistyi mielessäni ja totesin itselleni, että tässähän nyt olisi tilaisuus perustaa Helsinkiin haluamani, oma festivaali….”carpe diem – no ei kai siinä muuta kuin toimeen sitten vaan”!

Kyseinen projekti siis tarvitsisi jonkinlaisen festivaalialustan, voidakseen toteutua myös Helsingissä. Se tarvitsisi siis rakentaa alusta alkaen, ”Huh – huh”, totesin, mutta ryhdyin kuitenkin tarmokkaasti, innokkaasti ja pelonsekaisinkin tuntein työskentelemään hienon asian eteen, josta olin salaa haaveillut. Työtä, mietittävää ja suunniteltavaa tulisi olemaan hirvittävän paljon, vaikka roolikseni halusinkin määrittää vain taiteellisen johtajan hommat – ammattituottaja tulisi avuksi järjestelypuolen ym. asioissa ja hyvän sellaisen sitten löysinkin. Näin tämä edellämainittu norjalais-suomalainen ohjelmakokonaisuus päätyi Helsinkiin perustettavalle, ensimmäiselle Helsinki Free Fall festivaalille vuoden 2014 ohjelmistoksi. Kyseinen ohjelmisto toteutetaan kulttuurivaihtoprojektina myös Oslossa (Victoria Jazzscene, 23.1. – 25.1.)

Kokosimme projektiin Paul Nilssen-Loven kanssa ryhmän muusikoita joiden voidaan katsoa edustavan tämän päivän ansioituneita, improvisoivia muusikoita. Yhteistyö käsittää 12 todella upeaa taiteilijaa (6 kummastakin maasta) esiintymään kolme päivää kestävään yhteiseen musiikitapahtumaan / festivaaliin, jossa tärkeänä esiintymismuotona muodostetaan tätä tapahtumaa varten räätälöityjä useita eri duo-, trio- ja muita pienyhtyeitä, niin että yleisöllä on mahdollisuus saada kuulla kyseisten taiteilijoiden koko improvisatorinen spektri ja kaikki mahdolliset kyvyt. Suurin osa artisteista johtaa kotimaassaan ja kansainvälisesti omia, tunnettuja yhtyeitään säännöllisesti. Instrumentaatiossa on vokaalitaidetta, saksofoneja, trumpetti, bassoja, pasuuna, rumpuja ja elektroniikka-taiteilijoita. Haluan festivaalin taiteellisena johtajana uskoa, että on sanomattakin selvää että tällainen ryhmä taiteilijoita tulee luomaan improvisoitua musiikkia joka ylittää kaikki mahdolliset genre-rajat ja yleisen käsityksen siitä, mitä jazz – improvisoitu – avant garde- nykymusiikki – noise – elektroninen musiikki voi olla. Toisena tärkeänä ajatuksena on esittää Pietilän ja Nilssen-Loven sävellyksiä tapahtuman loppukonsertissa soittavan 12-henkisen ”Big Fun” kokoonpanon tulkitsemana.

Yleisesti ottaen, Helsinki Free Fall:in taiteellisena linjauksena on esitellä uutta, kansainvälisesti korkeatasoista musiikkia ja uusia esityskäytäntöjä sekä -konsepteja vapaan improvisoinnin, freejazzin, nykymusiikin ja sävelletyn musiikin rajapinnoilla. Linjauksesta en niinkään lue pois myöskään elektronista musiikkia, noisea ja muita kiinnostavia tyylilajeja. Haluaisinkin luonnehtia festivaalia eräänlaiseksi ”hyvän musiikin” festivaaliksi, ilman ns. tyypillisiä genrerajoja, ja nimenomaan haastaa myöskin tapahtumassa esiintyviä taiteilijoita niiden poistamisessa. Ohjelman haluan olevan kansainvälisen mittapuun mukaan erittäin korkeatasoinen, vaikka puitteista jouduttaisiinkin ainakin ensimmäisenä vuonna tinkimään, budjetin ja kulttuuritukien osuuden jäädessä pieneksi näin aluksi…

Mikäli kaikki sujuu hyvin tänä ensimmäisenä festivaalivuonna, toivomme tiimini kanssa voivamme jatkaa tapahtumaa säännöllisesti. Tapahtuman musiikillinen pääpaino tulee seuraavinakin vuosina edelleen olemaan edellämainituissa lähtökohdissa, ja haluaisin tulevaisuudessa yllättää ja leikkimielisesti provosoida yleisöä artisti- ja ohjelmistovalinnoilla, ja sitä kautta pitää toiminnan kiinnostavana ja mielenkiintoisena.

Vuoden 2014 teemana tulee siis olemaan suomalais-norjalainen kulttuurivaihto, jonka ”Helsinki Free Fall” toteuttaa 28.2. – 2.3. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna hienossa Kellohallin kulttuuriravintolakompleksissa, Helsingin itäisessä kantakaupungissa. Kellohallin upea keittiö loihtii myös festivaaliyleisölle erilaisia kulinaarisesti mielenkiintoisia ruoka-annoksia, ja erityisen”festivaali-menun” joita voi nauttia rennosti konserttien väliajoilla. Silmäillessäni Kellohallin keittiön kyseistä menua, huomasin ruoka-annosten olevan vähintäänkin yhtä innovatiisia kuin esittämämme musiikki. Suosittelen kyseisiä kulinaarisia nautintoja lämpimästi.

Tapahtuman taiteellisena johtajana toivon että mahdollisimman moni kannustaa meitä toiminnassamme ja löytää paikalle uteliaana ja innostuneena kuulemaan sekä kokemaan uutta, yllätyksellistä sekä innovatiivista musiikkia ja soundeja.

Halusin perustaa musiikillisen näyttämön, jossa sekä eturivin kotimaiset että kansainväliset taiteilijat voisivat kohdata vuosittain. Tässä se nyt on – ”Helsinki Free Fall”

Tervetuloa festivaalille – toivottavasti nautitte kuulemastanne!

Helsingissä, 17. tammikuuta 2014

Esa Pietilä

Comments are closed